Музичні чарти. Українізація на YouTube і русифікація на Spotify. Чи повертається російськомовна музика?

  • Автор темы Автор темы RanGe_LoveR
  • Дата начала Дата начала

RanGe_LoveR

Пользователь
Регистрация
27/10/25
Сообщения
4,302
Репутация
28
Лайки
269
Депозит
41.40$

Країна має значення​

Найкраще динаміку демонструє аналіз країни походження виконавців. На графіках нижче ви можете побачити 20 найпопулярніших пісень щотижня — саме з такою періодичністю платформи оновлюють рейтинги.

На YouTube домінування українських артистів очевидне. Російські виконавці (червоні смужки) з’являються лише епізодично і не затримуються надовго. У двадцятці найпопулярніших треків на платформі протягом останніх тижнів їх немає взагалі.
YouTube Charts

Музичні чарти. Українізація на YouTube і русифікація на Spotify. Чи повертається російськомовна музика? — Тексти.org.ua
Чарти Spotify мають зовсім інший вигляд. Особливо показовий період кінець лютого — початок березня. Після виходу нового альбому російського репера Моргенштерна його треки заполонили чарт: у певні тижні у двадцятці найпопулярніших одночасно перебувало до десяти пісень. І це не поодинокий випадок. До чарту потрапляли й інші російські виконавці, серед них Icegergert, FRIENDLY THUG 52 NGG, madk1d, FACE.


Аналіз мови виконання ще більше підкреслює проблему. На YouTube українська мова — беззаперечний лідер. У сотні найпопулярніших пісень її частка сягає 51%. Російської тут лише 18%.
На Spotify більшість треків досі слухають саме російською — 31,6% пісень у чарті, тоді як українська на другому місці — 27,6%. Значна частина аудиторії свідомо чи несвідомо і далі споживає російськомовний продукт, підтримуючи культурний простір ворога.

Дві реальності​

Аналіз даних YouTube і Spotify засвідчив, що в Україні сформувалося дві майже паралельні музичні реальності: YouTube, який демонструє активний процес формування нового українського мейнстриму, і Spotify, який усе ще перебуває під впливом російського ринку й демонструє інерцію давніх музичних звичок.

Масштаб цього впливу вражає. Російськомовний гурт Poshlaya Molly з’явився на Spotify в українському топі 302 рази від початку року. Для порівняння: найпопулярніша українська виконавиця на цій платформі Klavdia Petrivna потрапляла туди 268 разів. Замикає трійку росіянин Icegergert, який фігурував у чартах 178 разів.

Частково це можна пояснити різною роботою алгоритмів. Spotify відомий своїми рекомендаціями і плейлистами. Проте на практиці платформа абсолютно не чутлива до політичного контексту і далі підсовує слухачам російське, навіть якщо вони його активно не шукають, але такий контент популярний серед інших користувачів зі схожими смаками.

Натомість потрібно віддати належне YouTube, який бореться з деструктивними інформаційними впливами.

У сучасному світі наші уподобання часто формуються алгоритмами великих платформ. Це треба усвідомлювати й уважніше підходити до рекомендацій, зокрема до рекомендацій Spotify. Також громадяни і державні структури, відповідальні за протидію російському впливу, мають активніше вимагати від Spotify змінити алгоритми і не рекомендувати російську музику українцям. До речі, засновник платформи Даніель Ек інвестував 600 млн євро в німецьку компанію, яка виробляє дрони для України, тож із ним можна говорити. Швидше за все, він не знає про те, що його компанія просуває в Україні російську музику.

Свого часу ми дослідили алгоритми YouTube і підготували рекомендації щодо змін у його роботі. Зокрема, у дослідженні йшлося про те, що алгоритми платформи мають просувати в Україні україномовний контент, який відповідає бажанню українців позбутися колоніальної спадщини, обмеживши поширення російського контенту. Бо незалежно від жанру він може містити пропагандистські наративи, які транслює Кремль (докладніше про це читайте тут). Те саме загалом можна порекомендувати й Spotify.

А українським користувачам Spotify варто пам’ятати: якщо для слухачів із Росії прослуховування не монетизуються, то українці, споживаючи цей контент, дають ворогові змогу заробляти на собі і далі.
 
Назад
Сверху Снизу